Práce u počítače ve stoje

Práce na počítači dříve nebo později může způsobit zdravotní obtíže méně i více závažné. Protože pro spousty z nás je práce na počítači zdrojem obživy, trávíme u něj i desítky hodin denně a to má dopad na náš zdravotní stav. A všichni víme, že zdraví je na prvním místě, proto je třeba řešit problémy sedavého zaměstnání dříve, než se objeví. Řešení může přinést práce u počítače ve stoje. 

Nejčastější problémy spojené s prací na počítači v sedě

  • Syndrom RSI (repetitive strain injury) poškození z opakovaného namáhání. Mezi nejčastější zdravotní problémy patří tenisový loket, poškození hybnosti ramenních pletenců, poškození šlach prstů nebo syndrom karpálního tunelu.
  • Problémy se zády, krční páteří. Tyto problémy se nejčastěji projevují ztuhlostí, pulsováním, slabostí těchto partií.
  • Hemeroidy. 

Pokud sedíte u počítače denně po dobu několika let, je téměř jisté, že pocítíte nepříjemné důsledky této jednostranné tělesné zátěže. I když si koupíte to nejlepší ergonomické křeslo (marketing prodejců ergonomických křesel), začnete sedět na gymnastickém míči, budete chodit pravidelně cvičit pořád budete muset několik hodin denně trávit ve strnulé tělesné pozici.

Jedna z nejlepších cest, jak se vyhnout těmto problémům je začít pracovat ve stoje. Začátky často provází bolesti nohou a zad, ale jedná se o počáteční obtíže (první 3 dny byly opravdu bolestivé), ale tělo si na to zvykne a po týdnu si ani nevzpomenete.

Výhody práce u počítače ve stoje

  • Ušetříte za ergonomickou židli.pracovni stul ve stoje
  • Při práci ve stoje máte tendence se častěji pohybovat. Dochází ke zvýšené mu výdeji energie, spalování kalorií. Pohyb u práce na počítače je velmi důležitý, často se projdete po místnosti, protáhnete a třeba se na chvíli posadíte, abyste si odpočinuli.
  • Svalové partie jsou více zapojovány. Sezení nadměrně namáhá šíjové svalstvo. Při stání je zátěž rovnoměrněji rozložena a postupně se přesouvá samozřejmě při správném držení těla.
  • Koncentrace vydrží déle a tím se zvýší i produktivita práce. Některým lidem se ve stoje lépe myslí, myšlení je soustředěnější a hlubší. Mezi známé osobnosti, kteří upřednostňovali práci ve stoje se řadí např. T. G. Masaryk, Winston Church
    ill, Leonardo da Vinci, Napoleon, Goethe, Nabokov, Hemingway, Jefferson a další.
  • Všechno máte nadosah. Svoboda pohybu vede k důležitým změnám, pokud narazíte na nějakou zajímavou myšlenku, můžete popojít a nad myšlenkou hlouběji uvažovat, napít se čaje nebo se podíváte z okna, nemusíte zírat strnule do monitoru. Vaše práce se zrychlí, šanony, tiskárna, poznámky jsou náhle nadosah.

Práce ve stoje přináší určitá rizika a měly by se dodržovat základní ergonomické pravidla při práci ve stoje.

 Zásady ergonomie při práci ve stoje

  • Výška stolu. Měla by být odvozena od úrovně ohnutého loktu v úhlu 90°.
  • Podložka. Při stání na tvrdé či studené podlaze by měla být použita izolační podložka, která by neměla být příliš tlustá a měkká.
  • Opěrka pro nohu. Malý stoleček je vhodný pro přechodné odpočinutí jedné nohy.
  • Obuv. Ideální zdravotní obuv s korkovou podrážkou nebo i sportovní boty.
  • Barová židle. Je vhodná na odpočinutí. Stát celý den taky není žádná výhra.

prace ve stoje

Závěr

Nejlepší variantou je přizpůsobit své pracoviště tak, aby bylo možné střídání obou pracovních pozic, jak ve stoje, tak v sedě. Jinými slovy, ideální kancelář by nám měla umožňovat snadno přecházet z jednoho režimu práce do druhého. Například pokud na něčem pracuji, preferuji stání, pokud potřebuji nějaké věci nastudovat, přečíst manuál, technickou dokumentaci, vezmu si notebook a sednu si ke stolu nebo na gauč.

Každý je jiný a každému práce ve stoje nemusí vyhovovat. Přesto si myslím, že pozitiva převyšují negativa. Jsem spokojený s novým režimem své práce a rozhodně neplánuji pracovat celý den za stolem. Za mě je to momentálně 70% práce ve stoje, 30% práce v sedě.

prace u pocitace ve stoje prace na pocitaci ve stoje

Jestli jste se rozhodli taky vyzkoušet změnit své sedavé pracovní návyky, nezapomeňte se podělit se zkušenostmi v komentářích.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *