Krok za krokem, jak vytvořit ziskový affiliate web

13 května, 2020

Článek byl publikován jako bonus v knize určení pro affiliate partnery Online marketing - Tvorba zarábajúceho webu, kterou jednoznačně doporučuji pořídit a nastudovat. Válí se mi doma 3 vydání, tak klidně můžu zapůjčit, stačí napsat.

S affiliate marketingem jsem se poprvé setkal přibližně před 4 lety. Tehdy jsem narazil na dodnes skvělý blog Pepy Kroupy na josefkroupa.cz, kde se Pepa odvážně svěřoval se svými příjmy, čítajícími klidně nějakých 60 000 Kč (2 400 EUR) za měsíc. Já na to zíral s otevřenou pusou a říkal jsem si, jak to jen dělá?! Vždyť to je přesně to, co bych si také přál… Nejen z hlediska výdělku, ale hlavně pro svobodnější práci a příležitost rozvíjet sebe i online trh. Bylo to v době, kdy jsem na vysoké vůbec nevěděl, čemu bych se chtěl dál věnovat. V affiliate marketingu jsem se našel a skrze další blogy ke mně začalo proudit víc informací.

Nejdříve bylo potřeba zvládnout práci s redakčním systémem WordPress. Využívám ho dodnes a je fantastické, že něco takového existuje a že to je zdarma. Spustil jsem první web o hrách na tablet, pak další o jiných tématech. Došel jsem k příjemnému zjištění, že pokud se autor určitému tématu věnuje dostatečně do hloubky, zjistí si o něm co nejvíce informací a pak je v podobě článků nahodí na web, návštěvnost roste. A takovou cílenou návštěvnost poté není složité monetizovat.

Dalším velkým milníkem na mé cestě bylo zaměstnání v mediální skupině Mafra. Pomáhal jsem největšímu cashbackovému portálu. Tedy v té době byl největší, kdo je největší teď, to je předmětem horlivých diskuzí… Každopádně mi byla dána jedinečná možnost nahlédnout, jak affiliate marketing vypadá z pozice top affiliate partnera. Osahal jsem si práci ve všech sítích a různých nástrojích, stál jsem u zrodu dodnes fungující affiliate sítě eretail.cz. Takové zkušenosti napříč oborem byly skvělým startem. Po večerech a ve volném čase jsem postupně začal budovat vlastní affiliate weby. Vytvářím je dodnes a je to ta nejlepší práce, kterou jsem kdy dělal. Těším se do ní každý den.

Doba a trendy se však neustále mění. Dříve stačilo na doméně nasadit WordPress, přes plugin WP All Import naimportovat produkty od inzerenta, a ona přišla návštěvnost, prokliky i konverze. Bohužel v době, kdy jsem toho začal využívat intenzivně, to přestalo fungovat tak snadno. Taková změna je ale příležitostí! Celý model běží pořád, jen to vyžaduje o trochu víc práce. Potřebujete otestovat různé způsoby propagace, sami objevit, co funguje a vychází v zelených číslech.

U některých začátečníků jsem přesto zaznamenal názor, že rozjet affiliate byznys je dnes velmi těžké, protože trh ovládají zavedení partneři s dlouholetým know-how a pro nováčky není místo. Nevěřte tomu. Ano, affiliate marketér na volné noze musí konkurovat velkým hráčům, ale jejich klíčovou nevýhodou jsou odjakživa pomalé reakce na změny. Dobrý affilák může na novinky reagovat rychleji a využít je k dalšímu rozvoji svého podnikání.

Vznik affiliate webu prakticky

Přestože každý si časem najde své vlastní efektivní pracovní metody, pro inspiraci je báječný každý popis osvědčené praxe. Já při spouštění nového affiliate webu postupuji v několika základních krocích:

  1. Výběr niky a inzerenta
  2. Analýza klíčových slov
  3. Výběr domény
  4. Web pomocí systému WordPress a import produktů
  5. Obsahový marketing

Každý krok si nyní rozebereme. Samozřejmě, bodů postupu by mohlo být daleko více, pro zjednodušení jsem nezahrnul např. placenou propagaci, sběr kontaktů a linkbuilding. To jsou také velmi důležité nástroje a činnosti. Vesměs kažému bodu je v knize věnována celá kapitola, proto vždy odkážu na uvedenou část a doplním vlastní zjedodušený návod.

1. Výběr niky a inzerenta

Výběru niky se věnuje celá pátá kapitola s názvem „Ako si vybrať správnu oblasť?“. Jedná se o podstatný prvotní krok, který může být pro začátečníka obtížný. Všichni máme tendenci sáhnout po všeobecně oblíbených nikách, jakými jsou móda nebo nábytek. Nováčkům bych doporučil zvolit raději užší segment či téma, o kterém alespoň něco vědí. Např. pokud jsi vášnivý lyžař, je výhodné využít znalosti, které už máte, a spustit web o lyžování s propagací lyžařského vybavení. Máš domácího mazlíčka a vše se točí kolem něj? Existuje spousta e-shopů nabízející provize v této oblasti. Možností je tím pádem spousta. V této souvislosti ovšem dej pozor na sezónnost vybíraného segmentu, u lyžování je rozumné očekávat, že bude nejlépe běžet hlavně v zimě. Výborným nástrojem pro nalezení perspektivní niky je nástroj Google Trends.

Při výběru inzerenta (e-shopu) procházím affiliate sítě nebo katalogy affiliate programů, poté se dívám na počet recenzí na Heurece. Mám ověřeno, že čím známější brand inzerent má, tím lépe by mohla propagace fungovat. Dalšími faktory rozhodování jsou určitě výše provize, možnosti propagace, existence a kvalita XML feedu.

TIP: Doporučuji vybrat takovou niku, pro kterou existují kampaně od více inzerentů. Může se totiž stát, že vámi propagovanou kampaň inzerent ukončí nebo výrazně změní její podmínky. Kvůli tomu musíte mít možnost přepnout jinam!

2. Analýza klíčových slov

Velmi dopodrobna je analýza klíčových slov rozepsána v kapitole č. 12. Pro názornost pokračuji s příkladem lyžování. Když máme segment vybraný, přichází na řadu základní analýza klíčových slov. Tento krok je téměř všemi, kdo se affiliate marketingu profesionálně věnují, hodnocen jako nejdůležitější. Já osobně jej však příliš nekomplikuji. Prozatím používám dva free nástroje, Ubersuggest a Sklik, i když na klíčovku existují sofistikovanější Marketing Miner, SEMrush či Ahrefs. Cíl je vždy stejný, mít kvalitní podklady pro návrh struktury webu a následný obsahový marketing.

Díky analýze klíčových slov znáte hlavní témata daného segmentu, která přetavíte do struktury webu a položek menu:

  • Domů: Kvalitně připravená homepage.
  • Techniky lyžování: Ideální kategorie pro informační články, zde s jednotlivými technikami lyžování. Díky takovým článkům můžete získat cílenou návštěvnost.
  • Lyžařské areály: Rubrika vhodná pro přidání mapy pomocí pluginu a dále souhrn aktuálních popisných údajů (počasí, sjezdovky, webkamery). Opět další zdroj návštěvnosti.
  • Lyžařské vybavení: Hlavní prodejní stránka pro katalog produktů naimportovaných od inzerenta. Část webu, která bude vydělávat peníze.
  • Recenze: Velmi oblíbený druh obsahu, protože uživatel, který hledá recenzi konkrétního produktu, již zvažuje nákup. Pravděpodobnost, že nakoupí přes váš provizní odkaz, se díky kvalitní recenzi zvyšuje.
  • Zájezdy: Zde by bylo možné využít affiliate program od cestovní agentury. Monetizujte své zkušenosti a doporučte uživatelům webu třeba to, kam si zajet na hory.

TIP: Často si práci ulehčím tak, že se dívám na specifikace kategorií pro Heureka feed nebo Nákupy Google feed. Tím získám základní strom kategorií (klíčových slov), ty vložím do Excelu a dále rozšiřuji o long-tail výrazy pomocí už zmíněných nástrojů. Do stejné tabulky připojuji četnost vyhledávání (search volume) a cenu za proklik (CPC) pro jednotlivá slova. Podle search volume výrazy řadím; podle CPC lze odhadnout, jak těžké bude umístit se na hledané slovo.

3. Výběr domény

Výběr domény podrobně popisuje Michal Hradil v kapitole č. 17 „Ako vybrať doménu pre affiliate projekt“. Doména s historií a zpětnými odkazy má mnohem větší šanci na úspěch než doména úplně nová. To neznamená, že by se u vyhledávačů nešlo s novou doménou prosadit, ale takový projekt je pracnější a nákladnější. Já už bych na zbrusu nové doméně nezačínal, tedy s výjimkou velmi atraktivních adres typu nabytek.cz, dekorace.cz, plavky.cz apod. Místo toho radím investovat do historické domény. Často pátrám po webových stránkách, které nejsou delší dobu aktualizovány. Poté kontaktuji majitele, jestli nemá zájem projekt prodat. Případně využívám další služby jako daukce.cz, odchyt od subreg.cz či webtrh.cz.

Pro ověření „síly domény“ se hodí nástroj typu Site Explorer od Majestic, ve kterém sleduji hodnotu trust flow (TF). Když je vyšší jak 20, doména je pro mě hodně zajímavá. Dále doménu projedu v Ahrefs, kde zjišťuji např. hodnotu indikátoru domain rank (DR). Čím vyšší, tím lepší; i zde platí, že už číslovka 20 je dobrým startem pro rozjezd webu.

Příklad: Jako konkrétní příklad bych rád uvedl doménu z Webtrhu, kterou jsem získal minulý rok. Běžel na ní malý e-shop s několika objednávkami měsíčně. Práce ohledně linkbuildingu byla provedena. Díky tomu ihned po předělání na affiliate web začal přicházet traffic a s ním i konverze. Původní projekt jsem koupil za 9 000 Kč (360 EUR). Za rok mi vydělal přibližně 80 000 Kč (3 200 EUR) a zisk meziročně stále roste.

4. Web pomocí systému WordPress a import produktů

Po investici do domény následuje zajištění webhostingu. Počítejte s přibližně 400 až 1 200 Kč na rok (16 až 48 EUR). Pak už přichází na řadu WordPress a plugin WP All Import. Jeho plná verze stojí cca 4 500 Kč (180 EUR), ale jakmile si plugin jednou pořídíte, můžete ho použít na neomezeném množství webů.

Abych zbytečně neopakoval mnohokrát napsané, redakční systém WordPress a import produktů si můžete nastudovat v jiných částech knihy a z online zdrojů. Konkrétně:

  • Kapitola 14. Staviame WordPress web (Ján Bočínec)
  • Kapitola 15. Staviame XML web na WordPress (Jaroslav Janíček)

Jakmile je import dokončen, máme strom kategorií, pro které nechávám vytvořit popisky. Snažím se, aby popisky obsahovaly i long-tailové klíčové výrazy, které jsme získali z již zmíněných nástrojů Ubersuggest a Sklik. Vedle toho buduji vzájemné prolinkování kategorií interními odkazy.

5. Obsahový marketing

Tak, a je to. Nebo ne? Součástí dlouhodobé strategie rozvoje affiliate webů musí být obsahový marketing. Reálné výsledky jeho aplikace jsou vidět po několika měsících práce, často až po letech. Jenže bez kvalitního zajímavého obsahu se vážně míněný projekt opravdu neobejde, jak z hlediska SEO, tak celkové životaschopnosti a úspěšnosti stránek.

Ideálem je nabídnout uživatelům nejlepší obsah k danému tématu, jdoucí do co největší hloubky. Abych získal přehled, co čtenáře skutečně zajímá, nechávám si poradit od BuzzSumo na buzzsumo.com. Vynikající inspirací je také konkurence. Jaké články publikuje? Jak by se daly udělat detailnější a poutavější?

Už z analýzy klíčových slov víte, které pojmy uživatelé v rámci tematiky webu vyhledávají. Na ty poté připravíte (nebo necháte připravit) články. Čím delší budou, tím větší máte pravděpodobnost lepšího umístění ve vyhledávačích. Jejich algoritmy preferují texty nad 2 000 slov, které musejí být smysluplné. Žádoucí je přirozený výskyt klíčových slov včetně skloňování v nadpisech, podnadpisech i běžných odstavcích, bez tlačení násilím.

Článek by neměl být pouze prostým textem. Řada uživatelů stránku nečte, ale skenuje očima. Tomu by měly odpovídat atraktivní záchytné body v podobě podnadpisů, obrázků, videí, infografiky, odrážek, citací. Do obsahu vkládám odkazy na související produkty, protože obklopení relevantním textem zvyšuje šanci na konverzi. V článcích rovněž odkazuji do produktových kategorií katalogu, čímž vylepšuji interní prolinkovanost webu.

TIP: Můžete sepsat sebelepší článek, ale pokud uživatele nezaujme jeho titulek, nikdy se nedozví, jak skvělý obsah jste připravili, protože odkaz na plný text prostě nerozklikne. Nadpis musí upoutat na první dobrou. Přemýšlejte, jak s hlavičkami článků pracují bulvární noviny, používejte v titulcích čísla např. 7 tipů jak..., učte se ze zkušeností.

Pár slov závěrem

Pokud jsi dočetl/a až sem, tak vidíš, že spustit výdělečný web není nic extrémně složitého. Pokud jsi začátečník, vezmi si tuto knihu jako podklad a krok za krokem při čtení knihy všechny poznatky aplikuj do svého webu, který MUSÍŠ zároveň při čtení tvořit! Udělej první krok a vytvoř si svůj vlastní affiliate web, neboj se zainvestovat peníze, které jsou v porovnání s jinými druhy podnikání opravdu minimální. Donedávna šel dokonce affiliate marketing provozovat čistě na kvantitu, spouštěním jedněch stránek za druhými. Samočisticí mechanismy zajistily, že největší růst svým autorům přinášejí weby s přidanou hodnotou. Když při rozvoji vlastního affiliate byznysu neztratíš ze zřetele uživatele a jeho potřeby, máte našlápnuto k úspěchu. A ten je společně s pocitem nezávislosti na jednom zaměstnavateli tou nejsladší odměnou za vaše snažení v online světě.

Pokud potřebuješ s něčím poradit, dovysvětlit, kontaktuj mě a rád pomohu, poradím, nasměruji.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zpět na začátek